Trygghet - Forsikringer

Forsikringer

Alle elever må ha egen reiseforsikring. Du som elev må også skaffe deg egen ekstremsportforsikring som dekker risikoaktiviteter som: fjellturer på høyder over 4.000 m.o.h., strikkhopp, fallskjermhopp, paragliding, dykking, ridning, rafting etc.

Forsikring gjennom skolen

Vi erfarer at mange opplever usikkerhet med hensyn til dekning og at forsikringene blir svært dyre. Vi har klart å få en tilpasset reiseforsikring for våre elever som dekker reiser, ekstremsport og ulykke. Denne gjelder for alle turene i skolens regi i hele verden. Den dekker legehjelp via mobil/satellitt-telefon og rådgiving fra sikkerhetsselskap ved oppståtte kriser. Mer info her og mulighet for å laste ned appen. Forsikringen aktiveres etter første overnattingsdøgn. Denne forsikringen kan vi tilby deg for kr. 1100 ,-, og vi erfarer at dette er en rimelig pris sammenlignet med om du skal tegne egen tilsvarende forsikring.

Reiseforsikringen kan lastes ned her:
Forsikringsavtale

«Ovenstående avtale gjeldende for våre elever er gyldig skoleåret 2024-25.

Informasjonen over er kun en oversikt over de viktigste dekningene. Fullstendig oversikt over dekninger og begrensninger finnes i vilkårene. (635.3 av 01.01.2018) og (625.3 av 15.02.2020 for avbestilling).  Merk: Dekningssummen på avbestilling i dette forsikringssertifikatet går foran dekningssummen i vilkår 625.3.»

Denne gjelder imidlertid ikke på reise til/fra skolen, i fritid eller i ferier, hvis du ønsker dekning for dette anbefaler vi at du tegner en egen reiseforsikring for dette formålet.

Sykdom på utenlands- og innenlandsturer

Hvis du som elev ikke kan bli med på turer på grunn av sykdom/skade, må du skaffe deg legeerklæring. Forsikringsselskapet krever dette for å kunne refundere kostnader i denne forbindelse. Det gjelder også hvis du ikke er med på deler av tilbudet på turer. Som regel er alle skolens opplegg forhåndsavtalt/betalt og skolen får ikke refusjon hvis det kommer færre enn avtalt eller ingen.

Vaksiner og pass

Du må kontakte ditt legesenter/vaksinasjonskontor/fastlege og evn. sjekke fhi.no om hvilke vaksiner du trenger til de ulike utenlandsturene. I brevet fra skolen i juni, vil du få informasjon om reiseruten for din studietur utenlands. Dette gir grunnlaget for hvilke vaksiner du trenger. Vaksinasjon må skje i god tid før avreise.

Du må ha pass for innreise til ulike land. Det kreves at dette har en gyldighet på 6 måneder etter endt reise.

På enkelte studieturer kreves det oppdatert koronapass ved innreise til land. Du er selv ansvarlig for at ditt koronapass er oppdatert.